Dit onvermogen om je emoties te uiten of die van een ander te begrijpen komt bij van de mensen met. Deze club is bedoeld voor iedereen die op een of andere manier met autisme of een andere beperking te maken heeft. Op deze Club kunt u gemakkelijk met anderen in contact komen en ideeën en tips uitwisselen. Naast het uiten en herkennen van emoties via gezichtsexpressie is ook het ervaren en delen van gevoelens door autisten onderwerp van stereotypering.
De lichte versie van het stereotype is dat mensen met autisme weliswaar enige emotie kunnen ervaren, maar moeilijk over hun gevoelens kunnen praten. Het praten over gevoelens is voor een kind met autisme heel lastig. Gevoelens zijn voor hen te abstract. De gevoelens kunnen zij vaak ook niet koppelen aan een gebeurtenis. Ze voelen zich rot, maar weten niet waarom.
Om goed te voelen en deze gevoelens ook te benoemen is het belangrijk om voldoende lichaamsbesef te hebben. Ze praten bovendien de hele dag met mensen over gevoelens en zijn niet snel geshockeerd. Psychologen zijn opgeleid om met empathie en acceptatie te luisteren en weten waarop ze moeten doorvragen om je verder te helpen.
Je kunt daardoor leren je gevoelens en jezelf beter te begrijpen. Communiceren over deze angst wordt dan wel heel moeilijk. Want hoe kun je uitleggen hoe je je voelt, als je zelf niet weet dat je angst voelt?
Wat je ook vaak ziet bij mensen met autisme is dat ze andere emoties laten zien, dan die ze vanbinnen voelen. Iemand kan zich heel verdrietig voelen, maar daar met een stralend gezicht over praten. Donna Williams, een vrouw met autisme , drukt het als volgt uit: Veel mensen met autisme hebben problemen om lichamelijke sensaties te verwerken en te zien hoe die al dan niet verband houden met gevoelens.
Bij mensen met autisme zijn er volgens Donna Williams drie problemen bij het verwerken van emoties door de hersenen. Het lijkt alsof er bij mensen met autisme geen rem staat op het uiten van gevoelens. Of is het misschien zo dat mensen met autisme overgevoelig zijn en daardoor zo extreem reageren?
Mensen met autisme hebben moeite met reguleren en moduleren. Omdat ze prikkels minder goed in hun context kunnen zien en begrijpen, komen die erg absoluut over. Zodra ik over serieuze, intieme zaken wil praten dan begint ze over iets anders. Ook merk ik dat zij het ook lastig vindt dat ze haar gevoelens nauwelijks kan uiten en mij niet kan geven wat ik wil en dat vind ik eigenlijk nog het ergst.
Geen idee waar je over zou kunnen praten ? Dan is het praten over zijn hobby een goede keuze. Wees er echter op voorbereid dat hij hierover uren zou kunnen praten. Hieronder staan adviezen om een gesprek te voeren met een puber met autisme.
Het zijn algemene adviezen die geschikt zijn voor veel kinderen, maar niet voor iedereen. Blijf daarom altijd goed kijken wat jouw kind nodig heeft. Door er op een open en respectvolle manier erover te praten hoop ik de drempel te verlagen zodat het een bespreekbaar onderwerp kan worden voor iedereen. Seksualiteit is verbonden met intimiteit, maar kan ook los daarvan bestaan.
Seksuele voorlichting is dan ook niet los te zien van het leren over intieme relaties. Praten over mogelijke problemen. Voor mensen met autisme is het vormen van relaties niet eenvoudig en niet vanzelfsprekend door problemen in de sociale interactie.
Je kind krijgt de diagnose autisme spectrum stoornis, maar hoe kun je eigenlijk aan hem of haar uitleggen wat dit is? Je kind wilt zich misschien simpelweg begrepen voelen of begrijpen waarom hij of zij precies ‘anders’ is dan anderen. Het lichaam ontlaadt bij boosheid negatieve gevoelens en soms is dat nodig om je daarna weer een stuk beter te voelen. Vergelijk het maar met een regenbui die de hemel weer doet opklaren.
Sommige mensen worden sneller boos dan anderen. Over het algemeen wordt ervaren dat kinderen met autisme snel boos worden. Autisme kenmerken bij volwassenen.
Hoe kan het dat een volwassene ‘ineens’ autisme blijkt te hebben? Soms realiseert een ouder van een kind met autisme zich dat er wel heel veel overeenkomsten zijn met de eigen jeugd: problemen op school, sociale onhandigheid en een vertraagde taalontwikkeling.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.