woensdag 13 juli 2016

Alleenstaande moeder weer aan het werk

Alleenstaande moeder weer aan het werk

Veel vrouwen zijn een stuk minder zelfverzekerd als ze weer aan het werk willen, dan net na het afstuderen. Als het opvoeden van die blagen enigszins gelukt is, moet het vinden van werk ook wel lukken toch? Verminderd zelfvertrouwen zorgt er juist voor dat dingen níet lukken. Werk aan je zelfvertrouwen.


Alleenstaande moeder weer aan het werk

De jongste is jaar en gaat naar een kdv. De derde moet naar school en daarnaast heb ik ook reistijd. Mensen verklaren mij voor gek en geven mij het advies om in bijstand te blijven. Maar ik ben vastberaden om de uitdaging aan te gaan.


Ik heb aan beide kanten gestaan, zowel bijstand als laag inkomen. Als ik de keuze ha ging ik zo weer aan het werk voor dat lage inkomen. WIA en aanvullende bijstand. De zorg voor de kinderen lag toch al bij mij. Denk bijvoorbeeld aan ouders op het schoolplein, ouders van vriendjes en vriendinnetjes van jouw kinderen et cetera.


Hulp vragen is moeilijk. Voor een alleenstaande moeder of vader is het al moeilijk te accepteren dat ze meer hulp nodig kunnen hebben. De alleenstaande ouder met kinderen die vergoed volledig werkloos is en aan het werk gaat als werknemer of als zelfstandige in hoofdberoep kan, mits te voldoen aan bepaalde voorwaarden, gedurende maanden een kinderopvangtoeslag ontvangen. Deze premie wordt door de RVA toegekend en door de uitbetalingsinstelling uitbetaald. Deze bestaat naast de kinderbijslag en is inkomensafhankelijk.


Het kindgebonden budget. Zeker als alleenstaande moeder loont het om dit aan te vragen. Je vraagt dit op dezelfde manier aan als de overige toeslagen, op de website van de belastingdienst. U hoeft de vrijlatingsregeling alleenstaande ouders niet aan te vragen. Als u een uitkering hebt en aan de voorwaarden voldoet, krijgt u de vrijlating automatisch.


Hiervoor moet ik als alleenstaande moeder werk ervaring op doen, in mijn verleden voordat ik aan. Mijn leven is precies hetzelfde als voor mijn zwangerschap, het enige verschil is dat Maud overal tussendoor hobbelt. Straks wordt het wel weer even wennen als ik aan het werk moet, dan hebben we een ander ritme. Maar nu maakt het niet uit als ze ’s nachts vaak komt, dat vind ik juist gezellig. Er zijn een paar mogelijkheden om de combinatie beter te laten verlopen.


Zo kan je tijdelijk minder gaan werken dankzij allerhande verlofstelsels zoals tijdskrediet, loopbaanonderbreking en thematische verloven. Een derde van de alleenstaande ouders heeft een bijstandsuitkering en komt in deze economische zware tijd moeilijk aan het werk. Ouders die er, om wat voor reden dan ook, alleen voor staan waar het de verzorging en de opvoeding van hun kinderen betreft.


Iedereen van tot jaar met een bijstandsuitkering is verplicht om naar werk te zoeken en werk te aanvaarden. Er geldt alleen een uitzondering voor de alleenstaande ouder met een kind jonger dan vijf jaar. De vakanties zitten erop en het ritme is weer gevonden. Back to normal, weer lekker aan de slag!


Op het schoolplein krijg ik met enige regelmaat de vraag “jij werkt toch? Nee, ik werk dagen, uur maar meestal meer, want dat is nou eenmaal zo”. Jeetje, hoe combineer je dat dan met je kinderen? De basis wil ik zelf goed regelen.


De rest kan dan aansluiten en gaandeweg kunnen dingen aangepast worden. Mijn dochter is het belangrijkste, de rest is bijzaak. Vanaf augustus kijk ik weer verder. Mijn contract wordt niet verleng dus ik ben druk aan het solliciteren. Onregelmatig werken is zeker mogelijk als alleenstaande moeder.


Dat je keihard aan het zoeken bent naar werk maar niet aan de bak komt, dat is niet wat je wilt zeggen. Voor de alleenstaande moeder blijft het pittig. Na een aantal jaren thuis bij de kinderen begint het weer te kriebelen: je wilt weer aan het werk. Hoe pak je dat goed aan ? Ken je mogelijkheden op de arbeidsmarkt en zorg voor een flinke dosis zelfvertrouwen. In de praktijk blijkt het niet altijd even gemakkelijk om in een dergelijke situatie de arbeidsmarkt weer te betreden.


Wat voor werk kan ik doen vanuit huis, wat redelijk tot goed verdiend om rond te komen? Ik wil mijn kind niet naar het kinderdagverblijf brengen, maar zelf voor haar zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts