donderdag 22 december 2016

Depressie gaat echt over

Depressie gaat echt over

En je weet echt het antwoord niet. Het is gewichtsverlies waar mensen hun lof over uitspreken, terwijl je weet dat je er niets aan kon doen. Ik schaam me voor mijn depressie , ik ben er niet trots op.


En juist door deze vooroordelen die mensen hebben over depressies vind ik het nog moeilijker om er open over te zijn. Ik ben namelijk ook bang dat als ik er voor uit zou komen er mensen zijn die dingen zeggen als: ‘jij bent helemaal niet depressief, je gaat gewoon naar een verjaardag’. Hier gaat het over depressieve klachten waarvoor een opname in een psychiatrische afdeling niet nodig is.


Het gaat over , zonder meer. Maar je kunt het niet nu afdwingen. Stapje voor stapje proberen, met soms een terugval.


Laat die angst los dat het nooit meer goed komt, maar probeer per dag (misschien zelfs per dagdeel of uur) te kijken wat je kunt en wil doen. Een combinatie van niet luisteren naar mijn lichaam en in een relatie blijven die niet goed voor me was (man die niet echt voor me ging) Relatie verbroken, minder gaan werken, en toen kwam de echte klap. Ik raakte echt zwaar in de war, heel verdrietig, suicidale gedachten, therapie gaan volgen, AD gaan slikken.


De laatste maanden gaat het ok. Zes koppels durfden het aan om ruim uur met elkaar in gesprek te gaan over de depressie van één van hen. De periode na een (of meer) ernstige depressie (s) noemen we de periode van herstel. Het is in deze fase belangrijk om weer de baas te worden over eigen leven, de psychische kwetsbaarheid ‘een plek geven’ en alle energie te richten op de eigen krachten (empowerment). Natuurlijk, omdat je er zwaar onder lijdt, daar is geen twijfel over mogelijk.


Depressie gaat echt over

Maar die depressie gaat altijd ergens over , die komt niet zomaar uit de lucht vallen. Meestal is die het gevolg van het veronachtzamen van dingen die echt aandacht nodig hebben, waar je echt over moet praten, waarover je op wat voor manier dan ook moet communiceren. Wat fijn dat je weer wat meer kunt hebben en je niet meer depressief voelt! Mijn vriend is ook erg gevoelig voor prikkels hoewel ik daar laatste tijd veel minder over hoor van hem.


Lees daar niet zo vaak over , over die klacht bedoel ik. Iedereen zit weleens in een dip. Na een tegenslag of vervelende gebeurtenis voel je je somber en ongelukkig. Gelukkig waait zo’n bui vaak wel weer over. Als je je langdurig neerslachtig blijft voelen, is er misschien sprake van een depressie.


Als je eraan lijdt, kun je ondergedompeld raken in somberheid. Een depressie is een aandoening die de stemming en de gevoelens raakt. Je verliest je interesse in de mensen en de dingen om je heen en kunt niet meer echt genieten. De behandeling van een depressie bestaat uit cognitieve gedragstherapie, eventueel in combinatie met medicatie.


Onze medewerkers van de telefonische hulpdienst denken graag met je mee over de juiste behandeling voor jou. We zijn dagelijks bereikbaar via de telefoon en je bent altijd welkom om langs te komen. Maar dit type depressie is, zelfs in zijn ernstigste vorm, meestal van beperkte duur. De depressie heeft haar natuurlijke beloop en gaat ook zonder behandeling binnen zes tot twaalf maanden over. Het hoofdonderdeel is het forum en de chat.


Je wordt echt ondergedompeld in je somberheid en weet niet meer hoe je uit deze situatie kunt komen. Op deze pagina lees je meer over het onderwerp depressie. Je leest wat een depressie precies is, maar ook wat de oorzaken zijn van deze aandoening, welke soorten depressies er zijn en wat de symptomen zijn van de aandoening.


Mijn partner vroeg aan de psychiater hoe hij met mij moest omgaan, nu ik zo kwetsbaar ben. Zij antwoordde dat ik nog steeds zijn vrouw was. Enerzijds wil ik niet dat hij me anders gaat behandelen, maar anderzijds hoop ik wel dat hij wat taken van me overneemt als het echt niet gaat.


En als niets lijkt te werken kam ook nog aan een opname worden gedacht. Toch blijft het niet te voorspellen hoe lang een depressie gaat duren helaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts