donderdag 8 januari 2015

Bipolaire stoornis liefde

Als je een relatie hebt met iemand die lijdt aan een bipolaire stoornis , dan is het zeer belangrijk om te weten wat deze stoornis inhoudt en hoe je je partner kunt helpen. Het wordt normaal om monogaam te zijn, te gaan samenwonen, trouwen, kinderen te krijgen. Maar dat wordt een andere zaak wanneer je van iemand houdt met een bipolaire stoornis. Want soms moet mijn man mij leiden, om me te helpen de weg weer naar mezelf te vinden.


Bipolaire stoornis liefde

Ik heb de diagnose bipolaire stoornis type 2. Aanleg speelt zeker een rol maar eerder in de vorm van karaktereigenschappen als gepassioneerdheid en creativiteit. Er zijn wel lotgenotengroepen voor de mensen in de omgeving van iemand met een bipolaire stoornis. Iedereen verdient mijn inziens wel een kans op liefde en een relatie, maar dan moet hij of zij wel leerbaar zijn en open staan voor hulp.


En ik moet ermee kunnen dealen en met zo iemand zou ik niet kunnen dealen. De bipolaire stoornis , ook wel manisch-depressieve stoornis genoem begint meestal in de vroege volwassenheid. De frequentie en de ernst van de pieken en dalen kan per persoon erg verschillen, maar de stoornis heeft in de meeste gevallen een grote invloed op het welbevinden en functioneren. Van de Nederlandse bevolking van tot jaar kreeg. Bovendien had ik vroeger een grote liefde gehad met dezelfde ziekte.


Bipolaire stoornis liefde

Ik had toen zo veel van mezelf in hem herkend. En onze verliefdhei die was extreem euforisch geweest. Toch was het kwartje nooit gevallen – achteraf onbegrijpelijk en vooral jammer. Er is namelijk prima met een bipolaire stoornis te leven als je weet dat je het hebt. Momenteel wordt bipolaire stoornis als geprefereerde term gehanteerd.


Bij de unipolaire depressie onderscheiden we de: -eenmalige depressieve stoornis. Pas na vele jaren werd duidelijk dat een bipolaire stoornis het beeld bepaalde. Waarschijnlijk had men deze conclusie eerder kunnen trekken, bijvoorbeeld op grond van de grootheidsideeën. Ook traden enkele decompensaties op na slaapgebrek in vakantieperioden, hetgeen vaak voorkomt bij bipolaire stoornissen.


Inzichten over extreme stemmingswisselingen liefde werk stigmatisering innerlijk geluk humor vrijheid zelfontplooiing. MijnBreinTV 17views. Signs of BIPOLAR Disorder: How To Tell if Someone is Bipolar!


Of juist dat je én bipolaire én borderline stoornis hebt en hoe zoiets er dan eigenlijk uit ziet? Beste Fleur, stemmingswisselingen komen voor bij bipolaire stemmingsstoornissen en bij borderline persoonlijkheidsstoornissen. Zelf heb ik ervaring met iemand in mijn intieme kring die last heeft gehad van deze psychische ziekte en op dit moment gaat het goed en leeft deze persoon stabiel door medicatie en een leven met balans en structuur. De stoornis kwam pas later in het huwelijk naar boven. Toen ik haar leerde kennen was ze wel vrij remmingsloos en extreem in haar emoties, maar dat vond ik juist leuk, het paste bij haar en maakte het leven levendig.


De manisch-depressieve stoornis wordt ook bipolaire stoornis genoemd omwille van de aanwezigheid van twee extreme stemmingspolen. Getuigenis van Erika over haar bipolaire stoornis. Hoe ervaart zij deze ziekte en hoe gaat zij daarmee om. Radioreportage gemaakt door Arne Merlo.


Als ik zoveel liefde aan personen heb gegeven en mijn tijd en energie aan ze heb geschonken, terwijl zij nooit liefde voor me hebben gevoeld en me makkelijk hebben kunnen verlaten. Hoe kan ik dan nog anders dan weigeren om van iemand te houden. De verschillen tussen de patiënten die lijden aan een bipolaire stoornis zijn nog gro-ter: er is niet een bepaald “bipolair type.


Maar dit is een grote fout en een van de grootste mythes over bipolaire stoornissen. Een persoon met deze stoornis heeft ook problemen met rationele oordelen, problemen met de concentratie en geheugenproblemen. Leven met een manisch-depressieve stoornis , het verhaal van Petra Lees voor “Het zit in de genen wordt vaak gezegd. Wanneer de eerste crisis heeft plaatsgevonden, heeft de bipolaire stoornis de neiging om een autonome evolutie door te maken.


Ik ben zelf ook tot die conclusie gekomen. De cycli kunnen spontaan weer opduiken zonder dat een interne of externe gebeurtenis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts