woensdag 5 juni 2019

Werken als alleenstaande moeder

Werken als alleenstaande moeder

Als je wilt gaan studeren als alleenstaande moeder kan je het maximale aantal uren opvang per maand afnemen (2uren). Zij hebben een beter beeld van wat je vergoed krijgt in welke gemeente. Ik ken ook een alleenstaande moeder in de bijstan die ook nog eens geen alimentatie ontvangt en zij komt met kids wel rond.


Als ze die erbij rekent, € 1. Werken in combinatie met het opvoeden van een kind is helaas niet alleen rozengeur en maneschijn, het kan heel moeilijk zijn om zowel je ouderlijke taken als je verantwoordelijkheden voor je baan goed te managen. Dat het desondanks niet onmogelijk is bewijst een grote groep werkzame alleenstaande ouders dag in dag uit. Thuis werken kan een interessante manier zijn om een druk leven beter te beheersen. Bedenk wel dat er ook een aantal nadelen aan verbonden zijn, vooral als je voltijds van thuis uit werkt. Het belangrijkste nadeel is dat thuis meteen ook de werkplaats wordt.


Daardoor is er geen plek meer om “thuis” te komen. Alleenstaande ouder Alleenstaande ouders krijgen belastingvoordeel via de Alleenstaande Ouderkorting. Werk je als alleenstaande ouder, dan ontvang je een aanvullende Alleenstaande Ouderkorting van € 1. Onregelmatig werken is zeker mogelijk als alleenstaande moeder. Op zoek gaan naar geschikte opvang is een lastige klus, zeker omdat het ook gewoon supergoed moet klikken. Schuldgevoel zal waarschijnlijk altijd blijven als je kindje niet thuis kan slapen of als je haar laat uit bed moet halen.


Je zou dus kunnen stellen dat werken als alleenstaande ouder alleen loont als je op hbo-niveau werkt, wat meestal samenhangt met een hoger salaris. Ik heb altijd neergekeken op mensen die in de bijstand zitten. Je krijgt up-to-date uitleg over tijdskrediet, deeltijds werken en van thuis uit werken.


Ook verneem je hier wat je rechten en plichten zijn als je werkzoekende bent. Tot slot vind je misschien wel wat je nodig hebt om als zelfstandige aan de slag te gaan. Mijn vraag is: als alleenstaande moeder krijgt je toeslagen van de belastingdienst, maar wat mij niet helemaal duidelijk is, hoeveel kan je zelf maximaal verdienen als je parttime wil gaat werken zodat je niet in de problemen komt met je toeslagen?


Werken als alleenstaande moeder

Voor alleenstaande ouders met kinderen van tot jaar geldt dat de verplichting om te werken pas kan worden opgelegd als dat ook mogelijk is. Er moet natuurlijk, als dat nodig is, tussen- en naschoolse kinderopvang zijn geregeld. Ik ben een alleenstaande moeder ben bewust zwanger geworden van nr van dezelfde papa trouwens. Maar kies ervoor om allen te doen omdat samen voor mij niet lukte.


Als je minder gaat werken als alleenstaande moeder word je aangevuld door de sociale dienst ja. Wanneer ik dan een alleenstaande moeder zou zijn, zou ik het met dat salaris misschien wel redden, maar misschien ook niet. Nu is het wel zou dat je als alleenstaande moeder ook nog toeslagen van de Belastingdienst krijgt, zoals huurtoeslag, kindgebonden budget, zorgtoeslag en je toeslag voor de kinderopvang is hoger. Soms in het weekend en regelmatig een avond door, al helemaal.


Twee middagen in de week ben ik thuis bij de kinderen, maar ik betrap mezelf er wel op dat ik dan toch ook bezig ben met werk. Als de jongens naar buiten gaan om te voetballen, kan ik best nog wat werken of lezen. Soms denk ik wel: ik had ook met ze kunnen gaan voetballen. Ik schrik van sommige reacties hier. Een alleenstaande moeder heeft het al financieel moeilijk genoeg.


Als je een partner hebt en je werkt beide dan heb je twee inkomens. Info over alleenstaande moeder en werken. Resultaten van zoekmachines! Ieder moeder moet zien te dealen met haar eigen uitdagingen en onzekerheden. Als alleenstaande moeder krijg je naast de standaard strubbelingen van het moederschap nog een hele rits andere uitdagingen op je bordje.


Wat zet je op het spel? Zorg en werk combineren is niet min. Veel alleenstaande moeders werken niet, leven van een uitkering en hebben op die manier de kost van de kinderopvang niet. Anderen geven hun carrière op en gaan voor een job zonder veel verwachtingen, want ze zijn immers niet flexibel.


Maar wat als je toch voor een carrière wil gaan? Studeren als alleenstaande ouder? Als u als alleenstaande ouder een opleiding volgt, of wil gaan volgen, zijn er diverse regelingen die u helpen in de tegemoetkoming van studie- en kinderopvangkosten.


Werken als alleenstaande moeder

Rijksoverheid helpt u uw mogelijkheden op een rijtje te zetten. De website en rekentool studiemetkind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts