zondag 17 januari 2016

Door iemand heen praten

Hoe ga je met iemand om die elke keer door je gesprek heen praat. Meestal stop ik dan met praten ,omdat het voor de andere partij dan geen gehoor is. Maar ik irriteer mij daar mateloos aan. Het is de zus van mijn vrouw die dat doet. Ik vind het heel erg vervelend als mensen door me heen praten , maar doe het zelf ook steeds.


Door iemand heen praten

Ik wil dat niet maar heb het meestal pas door als het kwaad al is geschied. Meestal zal de persoon zich enigszins ervan bewust zijn wat er om zich heen gebeurt, en kan diegene zich gekwetst voelen als je over hem praat alsof hij niet bestaat. Mensen die non-stop door blijven praten hebben duidelijk een sterke behoefte om gehoord en naar geluisterd te worden, terwijl ze misschien wel helemaal niets boeiends te melden hebben. In dit geval door elkaar heen praten. Neem hier de tijd voor.


Vat hun perspectief samen. Geef aan wat jouw gevoelens zijn en wat jij zelf nodig hebt. Doe dit zo kort en concreet mogelijk. Bedenk van tevoren hoe je dit in een paar zinnen kan verwoorden.


Brainstorm met de klas over mogelijke oplossingen. Het resultaat is dat jullie elkaar over en weer niet begrijpen. Je kunt iemand natuurlijk niet dwingen om belangstelling te hebben voor jouw verhaal, maar als je een belangrijke boodschap moet overbrengen dan kan een slechte luisteraar erg lastig zijn. Je kunt verschillende tactieken toepassen: Laten we niet door elkaar heen praten. Omgaan met iemand die dwars door je heen praat ed.


Babbelen — praten — kouten — snappen — kakelen. Weinig beduidende dingen zeggen. Snappen zegt men van kleine kinderen, die altijd wat te vertellen hebben en dat snel en zonder ophouden doen. Maar u kunt er wat aan doen door het niet toe te staan.


Door iemand heen praten

Door met alle winden mee te waaien en u maar aan te passen om de ander tevreden te stellen. Een onderdanige houding werkt altijd in uw nadeel. U gaat over uw eigen grens heen. Over de eigen grens heen gaan kan op verschillende manieren.


Het gebeurt ons allemaal weleens. Midden in je betoog of geestige anekdote, begint er opeens iemand dwars door je heen te praten. Met een onbenullige opmerking.


Door iemand heen praten

Of erger nog: iemand gebruikt een detail uit jouw verhaal als een haakje om over een heel ander thema te beginnen. De kans dat je alsnog je punt kunt maken, is verkeken. Ze zullen zichzelf niet kwellen door erachter proberen te komen wat er nou precies gebeurd is. In plaats daarvan kijken ze uit naar de toekomst en alles nieuwe en spannende dingen die het met zich meebrengt.


Leeuwen zijn het snelst over iemand heen. Ga er niet vanuit dat ze helemaal niet rouwen, want ze rouwen wel degelijk. Hoe laat je personages door elkaar heen praten ? We hebben in ons hoofd dat een goede verkoper iemand is die glad kan praten , en iedereen kan overtuigen. Hierdoor vertrouwen mensen hen meer, en zijn ze veel sneller bereidt van hen te kopen dan van iemand die ze iets door de strot probeert te duwen.


Soms zijn het een of twee leerlingen die hun mond niet kunnen houden, en in de tijd dat jij die leerlingen bestraffend (?) toespreekt, beginnen andere leerlingen hun eigen conversatie. Dat vraag ik me dus af. Ik heb een aangetrouwd familielid die constant over zichzelf praat. Wat het me oplevert: ik hoef de ‘confrontatie’ niet aan te gaan.


Of dat ik de ander ‘spaar’ door bijvoorbeeld niet te zeggen wat mij aan hem of haar opvalt. En door er over heen te praten , kan ik voor mezelf net doen alsof het er niet is… Wat het kost. Iedere cultuur heeft een aantal onuitgesproken afspraken over hoeveel milliseconden je mag wachten met een antwoord op je gesprekspartner voor het pijnlijk wordt: in Scandinavische landen mag dat langer dan bij ons. Psychologie is het mogelijk iemand te hebben die door je masker heen kan kijken - Scholieren.


Door gebruik te maken van Scholieren. Ja, we hebben een prachtige vakantie gehad naar Griekenlan waarbij de liefde zo sterk was. Maar hij heeft mij vervolgens wel gedumpt. Hij wil dus helemaal niet voor mij gaan.


En ik wil niet met iemand zijn die niet voor mij gaat. Zo houd jij je gevoelens in balans, en voorkom je dat jij je door van de extremen laat meeslepen. Iemand met een psychose ervaart vaak veel verwarring en innerlijke onrust, communiceer daarom duidelijk en ondubbelzinnig. Het belang van de juiste mensen om je heen Iemand die leuke mensen om zich heen heeft die energie geven in plaats van nemen verrijken een mensenleven in plaats van het zuur te maken.


De energie vloeit en dat is voelbaar, maar zeker ook op de langere termijn een stuk gezonder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts