dinsdag 30 augustus 2016

Voordelen van alleen wonen na scheiding op latere leeftijd

De gevolgen van een scheiding op latere leeftijd. Natuurlijk zijn er overeenkomsten met de gevolgen van een scheiding bij 30- en 40-jarigen. Scheiden op latere leeftijd : het komt steeds vaker voor. Denk aan de verdeling van het pensioen. In dit artikel de juridische, financiële en emotionele aspecten van een grijze scheiding.


Ik moest na de scheiding alleen verder. Ik voelde me alleen na de scheiding. De voorafgaande jaar had ik mij voornamelijk gericht op mijn gezin en mijn partners.


Dus staarde de eenzaamheid mij van alle kanten aan. Voor vrouwen zet de financiële achteruitgang van een scheiding zich op latere leeftijd voort. Vrouwen bereiken na een scheiding meestal niet hetzelfde welvaartsniveau als mannen. Veel mensen die op een latere leeftijd weer een relatie aangaan, kiezen er nu voor te gaan samenwonen of een latrelatie aan te gaan in plaats van te gaan trouwen. De redenen voor een bepaalde relatievorm verschillen per situatie en zijn natuurlijk privé, maar ze kunnen grote gevolgen hebben voor die momenten dat het leven even wat minder.


Voordelen van alleen wonen na scheiding op latere leeftijd

Het aantal echtscheidingen van mannen onder de jaar is gedaal terwijl het aantal scheidingen op oudere leeftijd toenam. Ook op het gebied van hypotheken brengt scheiden op oudere leeftijd nadelen met zich mee. Uw mediator kan u hier meer over vertellen. Houd het leed van uw scheiding beperkt! In plaats van het gevecht aan te gaan met beide een eigen advocaat, regelt u uw scheiding op een vreedzamere manier met behulp van een mediator.


Mijn ouders zijn gescheiden toen ik was. Ik was niet ou ook niet echt jong. Ik heb mij heel lang sterk kunnen houden. Misschien herkenning, van mensen wiens ouders ook op latere leeftijd zijn gescheiden.


Al moet ik zeggen dat alleen het opschrijven, hier, al oplucht. Dan is het tenminste niet zo nadrukkelijk in mijn hoofd aanwezig. Maar eenderde van de jeugdigen ervaart de genoemde gevolgen in ernstige mate. Een ouderlijke scheiding is altijd pijnlijk maar gaat niet zelden ook nog gepaard met veel conflicten en geweld. Dit kan zowel lichamelijk als psychologisch geweld zijn, en niet alleen de partner maar ook de jeugdige treffen.


Meer mensen gaan op latere leeftijd weer bij hun ouders of grootouders wonen , omdat ze geen huis meer kunnen betalen na een scheiding of verandering in werk. Wij vroegen mensen naar hun ervaringen. Keuzes op latere leeftijd. Trappen, of ramen die u vroeger gedachteloos opende, zijn op latere leeftijd een probleem kunnen opleveren.


Voordelen van alleen wonen na scheiding op latere leeftijd

Vooral na het bereiken van de 85-jarige leeftijd hebben mensen steeds meer moeite met huishoudelijke taken. Broer-zusrelatie Verscheidene koppels die naar mijn praktijk komen, hebben een broer-zusrelatie. Bovendien voelen zij minder noodzaak tot verbondenhei ze hebben namelijk nieuwe mogelijkheden om anderen te leren kennen. Dit maakt het mogelijk om na een grijze echtscheiding opnieuw het geluk te vinden, waardoor het scheiden op latere leeftijd aan populariteit tijd. Veel oudere vrouwen hebben het idee dat ze zichzelf te lang hebben.


Voor België is er nauwelijks cijfermateriaal beschikbaar. Gevolgen scheiden op latere leeftijd. Emotioneel zijn de gevoelens vaak gelijk.


Een heel moeilijk punt is het forse verlies in koopkracht van vrouwen na de scheiding. Voor partners die op latere leeftijd alleen komen te staan omdat hun partner besliste om de relatie te beëindigen, ligt eenzaamheid op de loer. Een goed sociaal vangnet kan dan veel doen, maar omwille van de scheiding is dat sociaal vangnet van gezamenlijke vrienden niet meer gewaarborgd.


Als hun ouders uit elkaar zijn gegaan, heeft één op de vijf kinderen op latere leeftijd nauwelijks nog contact met zijn vader. Dat blijkt uit een onderzoek naar de gevolgen van scheiding op. Als ik voor mezelf spreek heb ik echter nergens last van. Geen verlatingsangst, hechtingsproblemen of iets.


Voordelen van alleen wonen na scheiding op latere leeftijd

Dan kan je soms verlangen naar iets kleins waar je die goede, oude dag op een gezellige manier kan doorbrengen. En zolang de gezondheid het toelaat, wil je uiteraard het beste voor jezelf. Het huis verkopen na aflossing van de hypotheek is op die leeftijd een logische stap. Nadien kan men het rustiger aandoen en genieten van het leven.


Er zijn enorm veel kinderen die net zoals ik een vechtscheiding van hun ouders meemaken of mee hebben gemaakt. Kinderen kunnen hier veel vervelende gevolgen van ondervinden. Ook, net zoals ik, op latere leeftijd.


Daarom wil ik, als toekomstig sociaal werker, me graag inzetten voor deze kinderen. Neem in het weekend de tijd om te herontdekken wat je wil. Je bent jezelf waarschijnlijk automatisch gaan zien als ‘echtgeno(o)t(e) van ’ of ‘moeder of vader van ’. Ik ben weg bij mijn partner omdat hij mij uit zijn huis heeft gezet. Het klinkt allemaal mooi dat je kunt gaan doen wat je eerder niet deed etc.


Maar uit huis gezet en bij je dichters gezin op een zolderkamer wonen aan gebrek van een huis is alles behalve fijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts