woensdag 17 december 2014

Alleenstaande moeder rechten

Alleenstaande moeder rechten

Als alleenstaande ouder heb je wellicht recht op zaken waar je geen weet van hebt. Dit kan zeker op financieel gebied behoorlijk verschil maken. Wat zijn je rechten als alleenstaande moeder ? Wij zetten een aantal rechten op financieel gebied voor je op een rijtje. Je kunt aanspraak doen op diverse soorten toeslagen van de. Ben je een alleenstaande ouder?


Of dat nu bewust is of een gevolg van een (echt)scheiding of na een overlijden, hier vind je informatie over hulp en ondersteuning, wetgeving en organisaties voor alleenstaande ouders. Check op welke toeslagen je recht hebt. Er zijn veel wettelijke regelingen voor toeslagen en kortingen. Denk bijvoorbeeld aan huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag of het kindgebonden budget. Ik ben alleenstaande moeder woon samen met mijn zoon en studeer een hbo opleiding heb ik ook recht op deze ouderkoritng?


Heb ik recht op vergoedingen want ik ben de persoon die mijn zoontje haalt bij de moeder en ook weer brengt bij haar. Indien u uw kinderen ten laste heeft, heeft u recht op een belastingvoordeel in de vorm van een verhoging van de belastingvrije som. In principe kan dat voordeel enkel worden toegekend aan de ouder bij wie de kinderen hun fiscale woonplaats hebben.


Weet u uw verzamelinkomen? Als we uw verzamelinkomen weten, kunnen we de hoogte van uw toeslagen nauwkeuriger berekenen. Het gaat alleen om uw eigen verzamelinkomen, dat van uw partner vult u apart in. Mijn ex, de vader van mijn zoontje van 1 leeft helaas niet meer.


Mijn verhaal heeft al veel alleenstaande moeders geinspireerd! Ik schrik van sommige reacties hier. Een alleenstaande moeder heeft het al financieel moeilijk genoeg. Als je een partner hebt en je werkt beide dan heb je twee inkomens.


Alleenstaande ouder Alleenstaande ouders krijgen belastingvoordeel via de Alleenstaande Ouderkorting. Werk je als alleenstaande ouder, dan ontvang je een aanvullende Alleenstaande Ouderkorting van € 1. Misschien heb je een baan, misschien krijg je alleen maar uitkering. Maar hoe het ook zij, met twee partners is de financiële situatie meestal een stuk beter. Er wordt rekening gehouden met alle bruto-inkomsten van de alleenstaande ouder, met uitzondering van de kinderbijslag zelf, de forfaitaire tegemoetkoming voor hulp van derde personen (betaald aan invaliden en gehandicapten), alimentatie, de onkostenvergoeding voor onthaalouders betaald door Kind en Gezin of bepaalde uitkeringen verbonden aan de. Toen de vader van mijn dochter mij tijdens de zwangerschap liet zitten en ik alleenstaande moeder wer heb ik in eerste instantie menig traantje gelaten.


Niet zozeer voor mezelf, maar omdat ik dit niet wilde voor mijn dochtertje. Er is geen vader in beel en helaas (overleden) ook geen familie. Ieder moeder moet zien te dealen met haar eigen uitdagingen en onzekerheden. Ik ben al meer dan jaar een alleenstaande moeder van zoon. Ik heb altijd gewoon gewerkt en heb een goed salaris waardoor ik nooit recht gehad heb op enige toeslag of korting.


Ik ben wel Belgische, dat werkt anders dan bij jullie. Vereist een flinke portie lef. Ik voel dan zelf ook nog het meest voor het idee van Koffiekop. Iemand die je al wat langer kent, geen relatie mee hebt, maar af en toe eens in kan seinen voor wat leuks tussen de lakens.


Door persoonlijke omstandigheden) zit nu jaar thuis daarvoor had ik mijn opdelingen afgerond. Ik ben een alleenstaande moeder van een kind van jaar oud. Om te beginnen wil ik dit jaar aan de slag als parttime medewerker (dat zijn op dit moment mijn mogelijkheden). Zelf heb ik weinig ervaring (over plichten en rechten ) in dit gebied. Met behulp van een voorbeeldbegroting van het Nibud voor huishoudens met een minimuminkomen en de details die Hans de Boer heeft verschaft, vullen we de.


Alleenstaande moeder rechten

Daarnaast heb ik een paar financiële voordelen als alleenstaande moeder. Als ik een partner zou hebben, zouden deze voordelen er niet zijn. Evelien (38), kinderen, jaar alleenstaande moeder ‘Stiekem is het fijn om alleenstaande moeder te zijn. Ik kan mij helemaal focussen op de kinderen, bijvoorbeeld als we aan tafel zitten te eten.


Er is ineens geen sprake van twee inkomens. Bovendien kan het lastig zijn om (veel) te werken als je een baby’tje hebt waar je grotendeels (of misschien wel volledig) zorg voor moet dragen. Al geeft een ongehuwde moeder geen toestemming, dan nog heeft een ongehuwde vader recht om zijn kind te mogen verzorgen als dat bijdraagt aan het welzijn van het kind. Zwanger worden als bewust alleenstaande moeder.


Alleenstaande moeder rechten

Als (toekomstig) bewust alleenstaande moeder (BAM) heb je daar wat hulp bij nodig. Op zijn minst van een zaaddonor, maar vaak ook van het ziekenhuis of een vruchtbaarheidskliniek. De weg die je aflegt hangt onder meer af van welke soort donor je kiest. Maatregelen waardoor alleenstaande ouders gemakkelijker (voltijds) kunnen gaan werken, zoals een job met kantooruren niet al te ver van huis.


Een van de zaken waar de Gezinsbond voor pleit bij de overhei is dat er rekening gehouden wordt met de zorg- en gezinssituatie van de alleenstaande bij de zoektocht naar werk. Hier is er sprake van rechten die niet opgenomen worden. De ziekenfondsen zouden alleenstaande ouders op de hoogte moeten brengen van het feit dat zij mogelijk recht hebben op verhoogde tegemoetkomingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts