maandag 8 februari 2016

Nieuw samengesteld gezin financieel

Nieuw samengesteld gezin financieel

Een nieuw samengesteld gezin kan heel wat winst maken als ze hun financiële huishouden op de juiste manier aanpakken. Dit vraagt echter wel overleg met de ex-partners. Nieuw samengesteld gezin , nieuwe financiële situatie!


RelatieZaak staat dagelijks in contact met oude en nieuwe relaties. In het geval van nieuwe relatie en kinderen, hebben we het al gauw ook over ‘ nieuw samengestelde gezinnen’. Mijn vriendin en ik vormen sinds jaar een nieuw samengesteld gezin.


Wij wonen sinds kort samen in mijn woning (die alleen mijn eigendom is omdat ik deze heb overgehouden na mijn echtscheiding). Ik zie in mijn bemiddelingspraktijk dan ook regelmatig nieuw samengestelde gezinnen die de relatie stop zetten. Het regelen van de scheiding is niet moeilijker of makkelijker maar er zijn wel specifieke zaken die extra aandacht vragen. Vaak het gevolg van het niet goed opstarten van het nieuw samengesteld gezin.


Het woord “ nieuw samengesteld gezin ” geeft eigenlijk al direct de meest ingrijpende verandering aan die voor kinderen en ouders plaatsvindt. Je hebt ineens een nieuw gezin , waarin je je plekje moet zien te vinden. Vaak hebben één van de partners of beide partners kinderen uit de vorige relatie. Plusouder - Steifouder: het is bekend dat ze het niet altijd gemakkelijk hebben.


Maar ook voor de biologische ouder(s) in een Nieuw Samengesteld Gezin (NSG) loopt het niet altijd van een leien dakje. Voor de biologische ouders lijkt het bij momenten alsof je tussen kinderen en je nieuwe partner staat. Is het koppel getrouwd en overlijdt de man al erg vroeg, dan kan de vrouw nog tot aan haar dood gebruikmaken van de woning én van de aanwezige inboedel, eventueel samen met een nieuwe partner en nieuwe kinderen. Hier gaat alles op de grote hoop en dat bevalt ons prima. Ik breng minder in dan mijn man en komt vooral omdat ik minder uren voor mijn baas werk.


Maar daardoor meer uren in het gezin steek. Het is maar zelden zo dat kinderen ‘moeilijk’ zijn, of dat stiefouders niet geschikt zijn voor hun rol. De onduidelijkheid die desalniettemin ontstaat komt vaak voort uit schuldgevoel. Geld binnen een nieuw samengesteld gezin. Geldzaken verlopen niet eenvoudiger in nieuw samengestelde gezinnen.


Integendeel, het is zelfs complexer: hoe verdelen we de huishoudkosten, wat met de kosten voor de eigen en gemeenschappelijke kinderen? Sinds maanden woont mijn vriend bij mij in, zijn huis verhuurt hij. Hij heeft een dochtertje, bilocatie, uit een vorige relatie.


Nu zijn we aan het kijken wat we in onze situatie het best kunnen doen. Ik heb zonen ten laste na de scheiding. Feitelijk of wettelijk gaan samenwonen.


Vele mensen bevinden zich in deze situatie en moeten nu kinderen huisvesten die uit verschillende gezinnen. Stiefvaders kunnen denken dat het gezin wel goed zal draaien als ze hun gezag laten gelden. Maar alleen liefde en aandacht blijkt vaak niet te werken. Accepteer dat verschil in cultuur en opvoedingsstijl erbij hoort. In het ene gezin eet men met het bord op de schoot voor de tv.


In het andere gezin eet men met z’n allen aan tafel. Het vormen van een nieuw gezin is niet iets wat je even doet, ondanks dat je hart overloopt van nieuwe liefde. Het vraagt inzet, doorzettingsvermogen, een groot hart en vertrouwen.


Wat ervoor zorgt dat een nieuw gezin niet vanzelfsprekend slaagt is omdat je kunt weten wat het vormen van een nieuw gezin daadwerkelijk vraagt van ieder gezinslid. Nieuw huwelijk De langstlevende echtgenoot erft op grond van de wet het vruchtgebruik van de nalatenschap van de eerststervende (een testament is hier dus niet vereist). Het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenote kan echter worden omgezet op verzoek van de kinderen (blote eigenaars).


Nieuw samengesteld gezin financieel

Neem nu Lentel, samen met haar partner en hun beiden kinderen vormt ze een nieuw samengesteld gezin van zes. Lentel heeft een dochter, Lily (9) en een zoontje, Jul (5). Een stiefouder in een nieuw samengesteld gezin staat voor een hele uitdaging: hij of zij doet zet het beste beentje voor, maar komt vroeg of laat wel eens gewrongen te zitten tussen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts