dinsdag 29 mei 2018

Samengesteld gezin nog een kind

Wanneer twee personen een nieuwe relatie aangaan, meestal na een scheiding, en minstens één van de partners heeft al minstens één kind uit een vorige relatie, dan spreken we van een nieuw samengesteld gezin. Soms hebben beide partners kinderen of de partners beslissen samen een kind te krijgen. Maar eens je in een nieuw samengesteld gezin zit, zal je nooit nog een klassiek gezin vormen. Je moet allemaal op zoek naar je plek in dit samengesteld gezin en naar je rol daarin.


De klassieke ouderrol kàn je als stiefouder niet opnemen. Ik ben het eens met dees. Als kind nog broers en zussen in hetzelfde gezin had geha had het ook de centen moeten delen. Moeder had toen ook al gedeelde woonlasten maar dit werd niet bij haar draagkracht opgetel daarom dat ik het me af vroeg of dat nog steeds zo is. Kind van mijn partner was hier toen minder dagen dan dat hij nu is.


Achtergronden Bijna procent van alle gezinnen is een samengesteld of stiefgezin, ook wel nieuw gezin genaamd. De verhoudingen binnen een samengesteld gezin zijn vaak complex. Kinderen moeten wennen aan het nieuwe gezin en aan de stiefouder. Een stiefouder in een nieuw samengesteld gezin staat voor een hele uitdaging: hij of zij doet zet het beste beentje voor, maar komt vroeg of laat wel eens gewrongen te zitten tussen.


Samengesteld gezin nog een kind

Ook ik heb een samengesteld gezin , mijn vriend heeft een dochter van jaar en ikzelf heb een zoon van jaar, en we wonen dus met zijn vieren in mijn flatje. Soms gaat het niet goe maar meestal gaat het wel goed. Nu komt er waarschijnlijk nog een kind van mijn vriend bij, om hier te wonen. Hoe ik dat moet oplossen, dat weet ik dus niet. Bij een samengesteld gezin is dat heel anders.


Zie het genogram onderaan. Uw partner kent uw kinderen nog maar kort en u kent de kinderen van uw partner ook nog maar even. Eén op tien gezinnen is een stiefgezin. Van hen zegt procent gelukkig te zijn en procent „absoluut niet”.


Samengesteld gezin nog een kind

Tien lessen voor het samengestelde gezin. Je denkt: ‘We werken er vijf. Het duurt echt jaaaaaaaren om een goed functionerend samengesteld gezin te krijgen. Lukt echt niet binnen een paar jaar. Tweede gezinnen vallen makkelijker uit elkaar, het jongste kind neemt een uitzonderingspositie in , er zijn alles bij elkaar genomen, genoeg redenen er nog eens heel goed over na te denken.


Dat dat bij jullie zo is, is hartstikke fijn en moet je koesteren. Maar een nieuw kindje erbij brengt alles weer uit evenwicht. De fout die velen maken, is zo snel mogelijk een ‘gezinnetje’ te willen vormen, zoals we dat allemaal kennen. Loyaliteit binnen een samengesteld gezin Kinderen zijn loyaal aan hun eigen ouders, broertjes en zusjes en als ouder ben je loyaal aan je eigen kind. Daardoor is het soms lastig om als stiefouder maar ook als stiefbroer of –zus je nieuwe plek binnen het gezin te ontwikkelen.


Samengesteld gezin nog een kind

Een samengesteld gezin is een gezin waarvan een van de ouders, of soms beide ouders, kinderen hebben uit een eerdere relatie. Er wordt een nieuw gezin gevormd met de kinderen uit de eerdere relatie(s) en soms krijgen de nieuwe partners samen ook kinderen. Toen ik in februari mama wer overkwam me een ervaring die met niets te vergelijken is. Ik had gevoelens die ik daarvoor nog nooit gekend had.


Het is een onbeschrijfelijk gevoel dat uit onze liefde een nieuw wezentje is voortgekomen. Tweederde deel van mijn kinderen zijn niet van Mario en opeens twee van die koters in je schoot geworpen krijgen is geen kattenpis. Mijn dochter is altijd al een pittige tante geweest, maar nu loopt het erg moeizaam. Zij vindt mijn partner een vervelende vent en wil eigenlijk niet meer bij ons zijn, maar zit ook wel vast omdat ze niet zomaar op kamers kan (financieel gezien). Ze is ontzettend veel bij haar vriendje, maar maakt ruzie met mij om vanalles en nog -wat.


Als er ook nog sprake is van stiefkinderen met een jeugdtrauma dan kan ik je verzekeren dat, hoeveel energie en liefde je er instopt, het byzonder weinig nut heeft. Ik had dit draadje niet eerder gelezen omdat ik dacht dat het het oude draadje over samengesteld gezin en vakantie was ;-) Dus toch nog even mijn bijdrage. Na een echtscheiding gaan en komen de kinderen in het nieuwe gezin.


Dit kan zijn vanuit ouderschap, co-ouderschap of vanuit een bezoekregeling met het gezin van de andere ouder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts