maandag 29 juli 2019

Relatie redden door apart te wonen

Relatie redden door apart te wonen

Ze is auteur van de recente bestseller Blijf bij mij en een veelgevraagd relatie -expert in de media. De redactie behoudt zich het recht voor om je vraag in te korten. Is tijdelijk apart gaan wonen een goed idee? Ik ben een 40-jarige vrouw en ben jaar gehuwd.


Vertoont die verbondenheid al barsten, dan is dat eerder een tegenindicatie voor een time-out: het zorgt ervoor dat de relatie juist nog verder afbrokkelt. Zijn jullie dus uit elkaar gegroeid en wil je weer wat dichter bij elkaar komen, zeg dan vooral niet: we gaan apart wonen om te kijken of we elkaar missen. Als echtgenoten twijfelen aan hun huwelijk kan tijdelijk afstand nemen een goede manier zijn om inzicht te krijgen in de relatie. Door elkaar los te laten sta je buiten de dagelijkse routine en is het makkelijker om een beslissing te nemen over of je bij elkaar wilt blijven. Een groot voordeel van tijdelijk uit elkaar gaan is, dat je niet definitief de handdoek in de ring gooit.


Door een tijdje niet samen te zijn, kun je meestal weer wat helderder denken. Je geeft jezelf en je partner de kans om van een afstand naar de relatie te kijken. Hoe het ook zij: de strekking is dat je het niet prettig vindt om in hetzelfde huis te wonen. Ook komt het voor dat getrouwde stellen er voor kiezen om in nadere huizen te wonen , na het eerst samen geprobeerd te hebben. Soms ging daar een scheiding aan vooraf.


En kwam men tot de conclusie dat de relatie niet het probleem was, maar het samenwonen. Tien tips die je relatie kunnen redden. Zorg ervoor dat jullie beide voldoende tijd apart doorbrengen om te ontspannen en de batterijen op te laten. Let wel, ze hebben hun relatie dus niet verbroken maar apart wonend voorgezet.


Ik vraag me gewoon af of zulke stellen bestaan, omdat zoveel mannen die ik gekend heb, nooit piekerden over apart wonen , dan was de relatie ook voorbij. Het lijkt mij heerlijk om eens een (paar) jaar pauze van elkaar te hebben. Toch, als de ander geen kans meer wil geven om de relatie te herstellen of te verbeteren, is het vrijwel onmogelijk om de relatie te redden. Nee, niet leuk om je dit te vertellen.


Want vermoedelijk wil jij er alles aan doen om je relatie te redden , of niet? Neem daarom toch de vele effectieve tips door die ik dadelijk geef. Regelmatig krijg ik van lezers terug hoe het lezen van de ervaring van anderen en mijn antwoorden hun relatie terug op het spoor heeft gebracht.


Misschien vindt ook jij er aanknopingspunten om je relatie naar een beter plan te brengen, of kun je je relatie redden als jullie in zwaar of ijzig weer zitten. PS Je relatie redden vraagt méér van je! Al tangodansend je relatie redden. Of juist vaststellen dat het mooi is geweest en er een punt achter zetten. In één geval besloot een stel na dertig jaar apart te gaan wonen.


Je bent alleen bang dat wanneer jij en je partner niet samen gaan wonen de relatie misschien wel stuk loopt en dit is juist niet wat je wilt. Hierbij kiezen partners ervoor om apart te wonen terwijl ze toch een stabiele relatie hebben. Voordat je ook maar probeert te beoordelen of je relatie het waard is om voor te vechten, wil ik je iets heel belangrijks meegeven. Jaren geleden had ik een relatie met een vrouw die erover dacht om het uit te maken.


Ze had een lijstje gemaakt met de redenen om te blijven en de redenen om te gaan. Via-via kwam ik dit lijstje onder ogen. Je moet elkaar opnieuw verleiden. Een vrouw vertelde me ooit dat zij en haar man één keer per week apart slapen.


Relatie redden door apart te wonen

Andere koppels kruipen samen in bed maar brengen dan de nacht apart door. Iedereen probeert zijn eigen oplossing te zoeken. En dat kan soms de relatie redden. Je benadrukt het belang van een vast ritueel voor je gaat slapen. Daarnaast is wonen en zorg gescheiden van elkaar door deze apart te financieren.


De inwoner betaalt zelf voor het wonen via huur of koop. De zorg wordt apart gefinancierd via de zorgverzekeringswet, Wmo of de Wet langdurige zorg (Wlz). Hij gaat eronder door maar ik ook. Dus ik zat te denken om weer te gaan latten.


Apart wonen maar wel in de buurt waar hij woont. Nu ben ik heel benieuwd of er hier mensen zijn die nadat ze zijn gaan samenwonen weer zijn gaan latten. Heeft de relatie stand gehouden of juist niet en waarom. Alvast bedankt voor de reacties. De partners wonen apart of samen.


In deze vorm kies je voor een vrijblijvende relatie. Vaak zijn de partners niet trouw, maar als deze relatie de tijd krijgt om te groeien, kan hieruit wel een vaste ( monogame) relatie ontstaan. Als koppel maak je een combinatie tussen de vaste relatie en een losse relatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts