dinsdag 24 maart 2015

Hoe geraak ik uit een depressie

Uit een depressie raken. Als je geplaagd wordt door gevoelens van waardelooshei verdriet en gebrek aan hoop, lijd je misschien aan een depressie. Maar wat ik net als Jessica lastig vind is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen een dipje, een tijdelijke depressie en een zware of chronische depressie. Vaak willen mensen die depressief zijn te snel resultaat zien en geven ze te snel op wanneer resultaat uitblijft.


Op deze pagina staat de laatste en beste tips om uit de depressie te komen. Hoe het ook komt, een depressie kan een behoorlijk negatieve invloed op je leven hebben en professionele hulp is zeker aan te raden. Wil je echter zelf proberen om grip op je dip te krijgen, dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen.


Mijn terugkeer uit een ernstige depressie. Deze twee dagen werk in de week waren mijn “feestje”. Tot ik het nieuws kreeg dat ik ontslagen was. Een ontslaggesprek veranderde mijn leven.


Een paar woorden hadden het effect van een bom. Zelf geloof ik hier niet in. Sommigen komen heel snel uit een depressie , anderen doen er jaren over. Het is mij opgevallen dat de mensen die snel uit een depressie klimmen een aantal eigenschappen gemeen hebben.


In België lijdt tot van de bevolking aan een depressie. De helft van hen laat zich niet behandelen. De behandelingen zijn nochtans erg doeltreffend. Maar de stap zetten naar zo’n behandeling is niet altijd makkelijk!


De eerste stap is de depressie erkennen en hulp toelaten. Maar hoe raakt u concreet uit een depressie ? Hoe verloopt een depressie ? Herstel van een depressie kan heel snel gaan, ook als mensen niet behandeld worden. Een depressie kan dus vanzelf over gaan, dat is goed nieuws. Ruim van de mensen is na zes maanden weer hersteld. Ik schilderde ook en begon zelf mensen te helpen die depressief waren.


Hoe kom je uit een depressie ? Om uit een depressie te komen is het belangrijk dat je erkent dat je depressief bent en hulp zoekt bij je huisarts. Hij of zij weet welke hulp het beste bij je past en hoe je leert omgaan met depressie. Als je bijvoorbeeld overbelast bent of je hebt een burn-out dan is dat ook niet na één nachtje goed slapen voorbij. Hetzelfde geldt voor een dip of een depressie : je zult echt een stapje terug moeten doen en uitzoeken wat voor jou helpt om er weer bovenop te komen. Vaak hebben ze dan hun dag niet, een teleurstelling te verwerken of even een dipje.


Er is dan dus vaak geen echte depressie. Depressief zijn is zwaar kloten. Het maakt niet uit wie je bent. Op dit moment zit ik in een diepe depressie , waar ik maar niet uit kan komen. De opleiding tot journey therapeut, meerdere workshops bij jou, een paar individuele sessies bij jou en allerlei andere workshops en sessies.


Met als eindresultaat een flinke depressie. Ik heb de afgelopen jaren van alles gedaan. Een goede vraag, hoe kom je uit een depressie ? Ik begrijp er niets van.


Hoe geraak ik uit een depressie

Als je een depressie hebt, dan heb je nergens zin in of ben je meer dan twee weken somber. Je hebt dan geen energie om te bedenken waar je je beter door kunt voelen. Maak een afspraak met de huisarts.


Driekwart van de jongeren met een depressie voelt zich eenzaam. Veel van die jongeren praten niet over over hun depressie met anderen. Terwijl dat juist belangrijk is.


In je eentje kom je er volgens Aty Hollander niet uit. Aty is een therapeut die jongeren die zich depressief voelen, helpt. We vroegen haar hoe je uit een depressie kunt komen.


Voor een depressie zijn er behalve geestelijke oorzaken, ook lichamelijke. Bijvoorbeeld een tekort aan serotonine, het geluksgevoelsstofje. Dit tekort is rechtstreeks van invloed op je gemoedstoestand. Ook het missen van zonlicht doet lichamelijk iets met mensen, denk maar aan de winterdepressie. S ombere gevoelens hebben we allemaal wel.


Iedereen van ons heeft weleens een dip of een lichte vorm van depressiviteit. Hoe weet je eigenlijk of je een depressie hebt? Iedereen is wel eens somber of heeft een dipje, dat is normaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts