woensdag 22 juli 2015

Depressie uitleggen aan anderen

Je kent het wel: al die verschillende sites, die je depressie uitleggen aan de hand van moeilijke termen. Het is moeilijk om een betrouwbare site te vinden, die depressie gemakkelijk uitlegt. Ofwel smijten ze met DSM-criteria naar je hoof ofwel is het zo simplistisch uitgeleg dat je twijfelt of het wel wetenschappelijk onderbouwd is. Voor de vaders en moeders die kampen met een psychische aandoening, kan het ouderschap erg stressvol zijn.


Hij gaf aan dat hij eerst zelf met zijn stoornis moest leren omgaan, voor hij een relatie aan zou kunnen gaan. Hoe erg hij ook van me hield en hoe erg hij het ook vond om het op te moeten geven. Hij vreesde zelfs dat een relatie er voor hem misschien nooit meer in zou zitten.


Als anderen aan mij vragen wat ik voel weet ik het soms gewoon niet, of is het soms gewoon niet uit te leggen. Als je zegt dat je je rot of somber voelt, klinkt dat zoveel minder erg dan hoe het echt voelt. Ik wil graag weten hoe jullie een depressie omschrijven, uitleggen en verwoorden. Zo hebben veel familieleden het idee dat zij de depressie van hun familielid kunnen verminderen, als ze er maar genoeg hun best voor doen.


Depressie uitleggen aan anderen

Als een depressie niet verbetert, wijten zij dat vaak aan zichzelf en doen nog een schepje bovenop hun pogingen om de depressie te verbeteren. Dat is normaal en dergelijke depressieve klachten gaan meestal vanzelf voorbij. Als de sombere stemming echter weken aanhoudt en je nergens meer zin in hebt, als je er bovendien veel last van hebt en het je dagelijkse bezigheden verstoort, dan spreken we van een depressie. Depressie is een veelvoorkomende aandoening. Nu, twee jaar later, doe ik dit uur per week op vrijwillige basis, en vooral met hart en ziel.


Mijn eigen verhaal kunnen inzetten om anderen te helpen, dat geeft zoveel voldoening. Tja, ik blijf het moeilijk vinden en heb gemerkt dat dat voornamelijk komt omdat ik het een behoorlijke confrontatie (ook met mezelf!) vind. Het heeft me jaren gekost om aan anderen te vertellen dat ik een depressie (s) ha toch een gevoel van schaamte en de confrontatie met mezelf, wilde het zelf ook moeilijk erkennen. Even belangrijk als uitleggen , is luisteren.


Dan kom je erachter hoe je kind de situatie ziet. Of hij of zij je begrepen heeft. Vraag wat je kind ervan vindt. Hij of zij zal dan zich gezien en gehoord voelen. Ruimte geven om er met anderen over te praten Praten over je ziekte is ook: je kind de ruimte geven om er met anderen over te praten.


Hoi Pjotr, Welkom hier. De universiteit van California kwam er namelijk achter dat leerlingen al meer onthouden als je ze alleen maar vertelt dat ze het anderen moeten gaan leren. Vertellen dat ze het een ander moeten gaan uitleggen , werkt zelfs beter dan wanneer je ze vertelt dat er een toets over komt. Leven met een depressie : hoe leg je dat uit aan een kind? Arlette Einhorn maakte (manische) depressiviteit van dichtbij in haar omgeving mee en schreef er een kinderboek over.


Praat er met anderen over. Leg uit hoe je je voelt. De meeste mensen hebben hier begrip voor. Gevoelens delen helpt je omgeving je beter te begrijpen en te helpen.


Ga bij vrienden langs, ook al zie je ertegen op. Blijf niet alleen maar thuis zitten en vul de inactiviteit in door een vast dagschema op te stellen. De gedachte om mezelf te veroordelen voor mijn kwetsbaarheid is er nog steeds. Ik kon werken aan mijn toekomstdroohet volgen van een opleiding ervaringsdeskundighei waarna ik gelijktijdig in het werkveld aan de slag ben gegaan.


Depressie uitleggen aan anderen

Maar ook de samenleving twijfelt aan ziektes die niet zichtbaar zijn. Er hangt een taboe rond psychische kwetsbaarheid. Psychisch lijden kan je moeilijk uitleggen. Het is een vorm van pijn die niet zichtbaar is. Dat anderen daarover gaan oordelen, vergroot het lijden.


Net als anderen ook al schreven kan ik nooit de goede woorden vinden om te beschrijven hoe ik me voel. Maar zoals jij het beschreven hebt ben ik! Ook ik ga jouw brief gebruiken om mijn man en misschien nog anderen te laten weten hoe ik me voel. Lees de algemene verschijnselen van depressie en de tips eens door in onze brochure en kijk of je gevoelens hiermee overeenkomen. Ik raad je aan met je huisarts te praten als de klachten minimaal twee weken aanhouden en je dagelijkse bezigheden worden belemmerd.


Kan een depressie bij ouderen zomaar ontstaan of moeten zij er dan al gevoelig. Nu, depressie is een gegeven waarover nogal een taboe rond hangt. Ik moet dit gaan uitleggen aan mijn familie (die er eigenlijk al vanuit gaan dat ik bij haar weg ga, omdat ik dat ook als de enige uitweg zag).


Ja ik ben het met je eens dat aan anderen te vertellen hoe je je voelt krijg je ook een betere feedback. Ik heb zelf zware depressies gehad en slik nog altijd antidepressiva. Nu heb ik een leven met problematische relaties gehad en bijna jaar geleden een lieve partner getroffen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts