donderdag 16 juli 2015

Jou jouw ezelsbruggetje

Jou verjaardag of jouw verjaardag? Fouten met ‘jou’ en ‘jouw’ komen ook doordat je het verschil niet kunt horen. Is het vandaag jou verjaardag of jouw verjaardag? Het ezelsbruggetje hiervoor is dat je in gedachten even ‘u’ of ‘uw’ invult.


Je zult niet zo snel per ongeluk zeggen: is het u verjaardag vandaag? Jouw ezelsbruggetje Bij bezittelijke voornaamwoorden in de jij-vorm is het altijd jouw. Bij meewerkende voornaamwoorden zoals: ik geef het boek aan jou , komt er geen -w achter. Ook mogelijk het ezelsbruggetje of dit ezelsbruggetje.


This feature is not available right now. Please try again later. Jou is een persoonlijk voornaamwoor jouw is een bezittelijk voornaamwoord. Twijfelt u tussen jou en jouw , dan kunt u de vormen het best vervangen door u en uw.


Jou jouw ezelsbruggetje

Kijk welk aanwijzend voornaamwoord ( jou of jouw ) moet voor , wij helpen je graag. Zoek per categorie (vak) naar een ezelsbruggetje dat jou helpt om lastige lesstof te onthouden. Als je een profiel aanmaakt, kun je handige ezelsbruggetjes toevoegen aan je favorieten.


Heeft jouw knappe kop zelf een ezelsbruggetje bedacht (en staat deze nog niet in het overzicht)? Voeg deze dan snel toe. Uitleg Het is jouw broek omdat het ook uw broek is. Het is ik houd van jou omdat het ook ik houd van u is.


Jou jouw ezelsbruggetje

Is het mijn, dan is het ook jouw en is het mij, dan is het jou. Als je het hardop zegt, hoor je vrijwel direct of het goed of fout is. Dat is echt lief van jou ! Ik vind het heel mooi, maar dat had je echt niet hoeven doen joh.


Jouw aanwezigheid is al een feestje op zich! En weer is jou een persoonlijk voornaamwoord en jouw een bezittelijk voornaamwoord. Nee, jouw moet hier jou zijn, zonder w. Jouw duidt altijd bezit aan, bijvoorbeeld:. Jouw cake is het lekkerst. Ik heb het jouw moeder gevraagd.


Soms schrijf je ‘ jou ’ met een w. Die w hoor je niet, maar is wel belangrijk. Die geeft namelijk aan dat iets van jou is: jouw fiets bijvoorbeeld. Als je dat lastig vindt, hebben we hier een handig ezelsbruggetje voor je. Henk zet jouw gegevens op de lijst. Is deze fiets van jou of van hem?


En dit kan allebei, maar betekent iets anders: Is het boek van jou of. Overmatig gebruik van de volle vorm jou maakt zowel gesproken als geschreven taal onnatuurlijk. De collega’s hebben je ( jou ) uitgenodigd. Ik kan het je ( jou ) altijd bezorgen.


Jou jouw ezelsbruggetje

Ik ga met je ( jou ) mee. Als het persoonlijk voornaamwoord klemtoon moet krijgen, bijvoorbeeld om een contrast uit te drukken, is alleen jou mogelijk. Wanneer schrijf je nou wel een w achter jou en wanneer niet? In dit liedje van Racoon leer je een handig trucje: vervang jou gewoon door mij.


Moet er een n achter mij? Je kunt ‘ jou ’ ook gebruiken om een bezit aan te geven. De bezitsrelatie duidt je dan aan door het woordje ‘van’, dus: van jou. Dit is te zien in zin en 3: “Het boek van jou “.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts