dinsdag 17 november 2015

Koppeling en rem tegelijk

Het is ook heel slecht voor je brandstofverbruik als je de koppeling en de rem gelijktijdig intrapt (ik doe het ook en heb het nog steeds niet afgeleerd). Verder leer ik, dat je het beste pas terug kan schakelen als je stil staat omdat je dan niet alle handelingen tegelijk hoeft te doen. Doe je dat wel en je laat de koppeling opkomen, dan gaat je achterwiel leuk heen- en -weer (tenzij je een slipperclutch hebt). Dat verander niets aan de zaak, niemand drukt zijn rem en koppeling exact tegelijk in. Laat je koppeling weer rustig omhoog komen en geef tegelijk gedoseerd gas.


Koppeling en rem tegelijk

Probeer gelijkmatig je gas dieper in te trappen wanneer je je koppeling om hoog laat komen. Belangrijk: – Koppeling tot de bodem (dus hard intrappen) en tegelijk gas volledig los laten. Rem veilig (scan) en comfortabel ! Je laat de koppeling te snel los of geeft tijdens het wegrijden onvoldoende gas.


Laat het koppelingspedaal opkomen tot het aangrijpingspunt en geef dan een beetje gas terwijl je de koppeling verder omhoog laat komen, hierdoor geef je de motor voldoende kracht om de auto op gang te brengen. Laat de koppeling pas los als de auto rijd. Is er enig verband tussen het geluid en het toerental van de motor of de snelheid van de wagen op te merken? Zo kunnen we uitsluiten of het aan de koppeling (druklager) of aan de remmen ligt.


Dit is noodzakelijk om te kunnen gaan schakelen. Je onderbreekt hiermee de koppeling tussen de motor en de versnellingsbak. Geef tegelijkertijd licht gas.


Houd de koppeling en het gaspedaal seconden op dezelfde hoogte totdat je voelt dat er beweging in de auto komt. Dus als ik rem , trap ik altijd de koppeling in. Dat verschil in tijd is zeer belangrijk voor de reactietijd en dus ook de stopafstand bij een snelle stop en maakt in een noodgeval het verschil uit tussen nog nét of nét niet meer op tijd. Schakel door naar de volgende versnelling.


Koppeling en rem tegelijk

Zorg dat je vlot schakelt en tegelijk in je binnenspiegel kijkt. Daarnaast zit de rem en daarlangs het gaspedaal die beide door de rechtervoet worden bedient. Om te schakelen moet je altijd de koppeling.


Voor de rest schakelt alles goed en slipt de koppeling niet. Als de auto enkele dagen niet wordt gebuikt en ik daarna een rit doe en ik ontkoppel en rem tegelijk , dan is ook al twee maal voorgevallen dat het rempedaal diep zakt. Ik moet dan een tweede maal pompen met de rem om remdruk te krijgen. Welke soort vloeistof dit is is per trekker verschillend.


Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit komt er lucht bij in het systeem en kun je niet meer remmen. Daarom is het belangrijk het vloeistofniveau af en toe te controleren. Mechanische remmen: Net als bij de koppeling moet je bij de mechanische remmen de vrije slag afstellen.


Tijdens het remmen schakel ik terug en laat de koppeling opkomen. Door tegelijk te spelen met de koppelingdruk en remdruk kun je dit vloeiend laten gaan zonder horten en stoten. Je merkt dan dat je de koppeling soms twee keer moet indrukken voordat je kunt schakelen. Dit is vervelend maar vooral ook gevaarlijk als je snel moet reageren. FORD KA doet raar, auto vraagje In eerste in stantie was dat alleen als ik de rem en koppeling in trapte nu doet ie het al.


Soms valt ie na een paar tellen weer terug. Sinds kort heb ik rijlessen, en ondanks het vele oefenen blijf ik moeite houden met afremmen en stoppen. Pneumatisch, werkt op luchtdruk. Of komt het simpel omdat hij dan de koppeling moet gebruike en toch rem en gas tegelijk wil ? Rempedaal en koppeling raken elkaar.


Het lijkt erop dat als ik rem en koppeling tegelijk indruk er bi het opkomen van de koppeling de rem en koppeling tegen mekaar aan wrijven. Hebben jullie dat ook en is dat normaal? Ik heb er ook een geel cirkeltje zitten. Sorry voor alle vragen maar ben wat ongerust geworden. Noodstop ( rem en koppeling tegelijk intrappen en vasthouden) bij natwegdek.


Koppeling en rem tegelijk

Dat voelt anders aan dan bij een droog wegdek. Kijk waar je heen wilt en stuur lichtjes die kant op. In het filmpje moet je kijken naar de blauwe pion. Het aanpassen van een koppeling in een Semi-vrachtwagen Als je koppelingspedaal geen een meer gratis reizen in het of is het moeilijk om uw truck in versnelling zonder het slijpen van de tandwielen in de transmissie, dan is het tijd om te doen een aanpassing van de koppeling. De hellingproef hoeft niet met de handrem als je niet in de bergen woont.


Sta stil met de rem en de koppeling tegelijk ingedrukt. Laat eerst de koppeling rustig opkomen, tot het punt waarop je voelt dat de auto wil gaan rijden. Op dat moment laat je ook de rem langzaam los en ook dan voel je weer het punt waarop je auto wil gaan.


Lijkt me niet echt praktisch. Ben het al een paar keer tegengekomen, en het was best wa geklungel om deftig te vertrekken zonder achteruit te bollen. Het stinken waar je het over hebt, ook daar heb ik regelmatig last van. Heb ook het gevoel dat de remmen soms blijven plakken, ik heb een automaat en gewoonlijk gaat hij rollen als je de rem loslaat maar af en toe voel je een schok(je) voordat hij gaat rollen. Je moet dan even wat gas geven voordat hij van zijn plaats wil.


Aaaah dat verklaard het! Ik parkeerde mijn proefauto in het verkeerde parkeervak, dus ik dacht ik zet hem even snel (zonder gordel) in een ander vak, en toen merkte ik dat ik de koppeling en de rem tegelijk moest indrukken om de elektronische handrem eraf te krijgen. Wat betreft de koppeling : kun je eens proberen in te stellen met behulp van de koppelingskabel.


Gezien het aantal kilometers denk ik dat het van zowel rem als koppeling pure slijtage is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts