vrijdag 25 augustus 2017

Alleenstaande moeder en studeren

Alleenstaande ouder en een opleiding? Alle regelingen op een rij! Je bent alleenstaande ouder. En je wilt een opleiding gaan volgen. Of misschien doe je dat al.


Dat kost geld: je betaalt voor je opleiding, boeken, maar misschien ook voor kinderopvang. Kan moederschap en studeren samengaan? Het combineren van studie en zorg kan prima samengaan maar kan ook loodzwaar zijn. Wij helpen bij het uitzoeken van jouw studiemogelijkheden en bij hoe je dit kunt (gaan) combineren. Welkom bij mijn blogs over het alleenstaande moeder en studeren en hoe dit te combineren met werk en studie.


Mijn naam is ‘Carokat’, ik ben jaar en moeder van een dochtertje van net jaar. Met mijn kanaal wil ik jou meenemen in mijn wereld van moederschap, studeren en van alles wat hoort bij het leven. Uiteraard is het altijd even wikken en wegen maar het is zeker mogelijk.


Je kan zelfs financieel voordeling uit zijn als je als een alleenstaande moeder gaat studeren. Denk bijvoorbeeld aan korting op de kinderopvang! Maar hoe doe je dat dan: studeren als je moeder bent? Het is allemaal leuk en aardig natuurlijk, die argumenten.


Het is zoals met veel zaken een kwestie van vallen en opstaan. Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt, zodat je het beste uit jezelf en de situatie kunt halen. Sommige werkloze jongeren moeten van de gemeente studeren , terwijl ze nooit een diploma zullen halen. Ze krijgen geen bijstandsuitkering, en blijven achter met een studieschuld. Een jonge alleenstaande moeder kreeg geen uitkering meer, maar moest vorig jaar gaan studeren van haar gemeente.


Alleenstaande moeder en studeren

Doet u mbo of of hbo of universiteit? Dan is de toeslag een onderdeel van uw prestatiebeurs. Nadat uw prestatiebeurs verbruikt is (meestal na jaar), kunt u de toeslag nog jaar alleen als extra lening krijgen, bovenop de maximale lening. Als je wilt gaan studeren als alleenstaande moeder kan je het maximale aantal uren opvang per maand afnemen (2uren). Zij hebben een beter beeld van wat je vergoed krijgt in welke gemeente.


Om in aanmerking te komen voor een schooltoelage (voor kinderen in het kleuter- basis-of secundair onderwijs) of studielage (voor kinderen in het hoger onderwijs) moet jijzelf of moet je kind aan voorwaarden voldoen. Studeren als alleenstaande moeder ? Zo red je het financieel. Uiteraard kan je als alleenstaande moeder ook in aanmerking komen voor studiefinanciering. Na je studie heb je een studieschuld en dat kan voor jou als een drempel in de weg van je studieloopbaan zijn. Misschien twijfel je hier over omdat het een lening is.


Alleenstaande moeder en studeren

De vrouw nam het kiekje, waar de prinsen William en Harry samen met hun partners Kate en. Ik ben een jonge, net gescheiden, alleenstaande moeder met een baby van maanden en door persoonlijke omstandigheden momenteel nog in de bijstand. Ik heb de wens in de toekomst te studeren om een beter leven voor mij en mijn dochter te creƫren en omdat ik studeren leuk vind. En als je die knappe man in een goed gesneden pak met een lichtblauw hemdje op de trein ziet zitten, lach dan naar hem. Zo moe ben je nu ook weer niet #128521; Als alleenstaande ouder komt er veel op je af.


De Gezinsbond maakt er een punt van er ook te zijn voor eenoudergezinnen en zet zich dan ook in voor de belangen van alleenstaande vaders of. Als u als alleenstaande ouder een opleiding volgt, of wil gaan volgen, zijn er diverse regelingen die u helpen in de tegemoetkoming van studie- en kinderopvangkosten. Rijksoverheid helpt u uw mogelijkheden op een rijtje te zetten. De website en rekentool studiemetkind.


Hebt u nog een minderjarig ten laste komend kind? Dan geldt het bovenstaande ook, alleen kunt u dan recht hebben op bijstand voor een alleenstaande ouder in plaats van bijstand voor een alleenstaande. De norm voor een alleenstaande en alleenstaande ouder zijn hetzelfde, maar de begripsomschrijving en de voorwaarden verschillen.


Zit je met je inkomen in de eerste belastingschijf van procent, en werk je, dan levert deze belastingaftrek je toch mooi € 83per jaar op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts