vrijdag 31 augustus 2018

Moeder manisch depressief

Een verschrikkelijke ziekte die eigenlijk alleen maar slachtoffers maakt. De persoon zelf lijdt onder deze ziekte, maar haar directe omgeving ook. Ik zag mijn moeder veranderen van een liefdevolle vrouw die altijd lachte, naar een vrouw die niets meer wilde en vaak lusteloos en dronken op de bank lag. Dat zegt de Kinderombudsvrouw. Nu voelen ze zich vaak alleen en durven ze niet over hun thuissituatie te praten.


Bij de meeste mensen zijn hun gevoelens redelijk rustig en zijn er wat kleine golfjes. Bij iemand die manisch depressief is, zijn de golven heel hoog en de dalen heel diep. Mensen die manisch depressief zijn voelen zich een periode héél vrolijk en denken dat ze alles kunnen. Ze willen graag dat iedereen met hun vrolijkheid meegaat. Een bipolaire stoornis is een stemmingsstoornis en wordt ook wel een manische depressie genoemd.


De twee extreme stemmingen, ofwel ‘polen’, wisselen elkaar af. Er zit geen patroon in het ontstaan en de duur van de periodes. Soms komt een manie of een depressie in een dag opzetten, soms ontstaat een extreme stemming. Ook kan de ziekte dan wat grilliger worden. De studie volgde 3moeder en hun kinderen over een periode van twee jaar.


Moeder manisch depressief

Moeders met ernstige depressieve symptomen bleken de neiging te hebben om minder op het gedrag van hun kind te reageren, zolang er sprake was van niet al te onaangenaam gedrag. Ik ben zelf ook manisch - depressief. We hadden een groot gezin mijn vader heeft dit ook altijd was je voorzichtig want,je wist nooit in wat voor bui hij was. Alle hulpverleners vinden mij heel erg sterk. Ik heb zelf nu een kind met een zeldzame diagnose en achterstand op diverse gebieden.


Hoe krijg ik haar zover dat ze hulp zoekt? Mijn kind is depressief. Hoe kan ik er zijn voor mijn manisch -depressieve dochter? Ik wil afstan maar ook invloed. Het verschil tussen een depressie en manisch depressief zijn.


Moeder manisch depressief

Een depressieve stoornis is niet hetzelfde als een manisch -depressieve stoornis. Er is sprake van een depressie als iemand gedurende een lange tijd somber of neerslachtig is. Iemand die depressief is, heeft geen interesse meer in bepaalde dingen of mensen. Bij een manie ben je uitgelaten, hyperactief, niet te stuiten. Bij een depressie juist somber, heb je nergens interesse meer in.


Als je stemming erg wisselt tussen die uitersten wordt dit ook wel manisch depressief of een bipolaire stoornis genoemd. Een medicamenteuze behandeling is vaak noodzakelijk. Na de scheiding van mijn ouders heb ik wel besloten om bij mijn vader te blijven wonen.


Op deze plek wil ik informatie geven over het leven met mijn bipolaire stoornis. Hoe deze aandoening vaak mijn leven en dat van mijn omgeving heeft bepaald. Maar vooral dat ik naast patiënt ook gewoon een vrouw, moeder , oma, vriendin en deelnemer aan de maatschappij ben. Home Vraagbaken Mama is manisch depressief hoe leg je dat uit en 9. Als er iets met hun moeder is waardoor ze niet goed functioneert – of anders dan. Tussendoor hebben patiënten met een manisch -depressieve stoornis ook periodes waarin ze normaal functioneren.


Maar leven met deze stoornis is een hele opgave – voor de patiënt én voor de mensen in zijn omgeving. Ik kan mijn moeder haar gewelddadige en liefdeloze gedrag niet vergeven. Geachte mevrouw Goudswaar Als kind ben ik opgegroeid met een moeder die manisch - depressief is en een vader die eigen ondernemer was en daardoor veel van huis was (mijn vader is inmiddels overleden).


Manisch - depressief , wat houdt dit nu precies in? Heel vaak wordt het syndroom manisch depressief gebruikt ook wel een bipolaire stoornis genoem maar wat houdt dit nu precies in? Heel veel mensen hebben last van manisch - depressieve verschijnselen.


Jantje lacht, Jantje huilt? Was het maar zo simpel. Iemand met een bipolaire stoornis (ook wel manische depressie genoemd) maakt manische of hypomane en depressieve perioden door. Afgewisseld met klachtenvrije perioden.


Moeder manisch depressief

Mensen met deze stoornis zoeken meestal alleen hulp wanneer ze depressief zijn. Een angstig gevoel of een dipje kent iedereen. Maar als dat gevoel niet weggaat, heb je misschien een angststoornis of depressie.


Er samen over praten helpt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts