dinsdag 13 november 2018

Niet naar je zin op het werk

Veel mensen zijn niet tevreden met hun werk. Dat is jammer, maar het is niet het einde van de wereld. Maar wat doe je als je juist graag met plezier naar je werk gaat? Hieronder vind je een paar tips die helpen meer zin in je. Het bedrijfsadviesbureau deed decennialang onderzoek naar het fenomeen.


Je hoort managers vaak zeggen dat ze mensen aannemen om te werken, niet om vrienden te maken,” zegt Dana Baugh, consultant bij Gallup. De aanname is dat vriendschappen op het werk niet nodig zijn en dat ze het werk zelfs in de weg zitten. Ziek melden is op korte termijn een oplossing, maar je kunt je niet week na week blijven ziekmelden.


Je lichaam wil je iets vertellen, het is verstandig om daarnaar te luisteren en er iets mee te doen. De laatste tijd ga ik daarom steeds vaker met tegenzin naar mijn werk , krijg ik een hekel aan mijn collega’s en vind ik ze dom en onnadenkend. Ik ga discussies niet meer aan, kom niet meer voor mezelf op en ben ultiem snel geïrriteerd. Bij alles wat er gebeurt zie ik het negatieve en niet meer het positieve. Je werk kan natuurlijk niet altijd even fantastisch zijn.


Ook voor een leuke baan geldt: negentig procent transpiratie en tien procent inspiratie. Een nieuwe baan voelt niet goed? Misschien is het tijd om eens met een kritische blik naar je baan te kijken. Vind een nieuwe baan waar je écht gelukkig van wordt, bij een bedrijf waar je beter tot je recht komt.


Je bent aan een nieuwe functie begonnen, maar komt er al snel achter dat je het bij je kersverse werkgever niet naar je zin hebt. Het leek in eerste instantie de ideale baan, maar in de praktijk valt het erg tegen. Vaak wordt je verblind door je eigen ongenoegen. Werken is goed voor een mens, op verschillende vlakken.


Maar voor lang niet iedereen wordt naar het werk gaan als prettig ervaren. Wat nu als je dagelijks met lood in je schoenen naar het werk gaat? Omgaan met werkdruk en werkstress gaat dus veel verder dan efficiënt werken.


Bijna iedere dag krijg ik te horen wat ik allemaal wel niet fout doe. Terwijl ik het idee heb dat ik zo mijn best doe om mijn functie zo goed mogelijk uit te voeren. We hebben allemaal wel eens een dag dat het ons écht niet afgaat, en het zou vreemd zijn als je nog nooit naar een vrijdag hebt uitgekeken. Soms zijn mijn suggesties ook heel praktisch, zoals: plaats gezond eten op ooghoogte in de kantine.


Ik raad mijn cliënt sowieso altijd aan om na drie weken afwezigheid eens te bellen naar het werk en uit te leggen hoe het gaat. Hij mag niet geïsoleerd raken, want ooit moet hij terug aan de slag. Meer info over Luc Swinnen: stressmanagement. Of dat nu komt door een gebrek aan uitdaging of door vervelende collega’s, de associaties zijn vrijwel altijd negatief.


Je hebt het niet meer naar je zin op de plek waar je nu zit. Het is dan erg gemakkelijk en misschien zelfs verleidelijk om te klagen over je huidige werkgever. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. De medewerker mag er natuurlijk op vertrouwen dat hij buiten het werk en vooral thuis veel meer ruimte voor privacy heeft dan op het werk. Het gedrag van een persoon die een medewerker (thuis) volgt (schaduwt), wordt toegerekend aan de werkgever die daarmee onrechtmatig kan handelen en mogelijk een schadevergoeding verschuldigd is aan de werknemer.


Niet naar je zin op het werk

Ik heb nooit zin om naar mijn werk te gaan. Af en toe – wanneer ik slecht geslapen heb, bijvoorbeel of in conflict ben met een collega – is de zin om te gaan werken ver zoek. Ik sta bijna altijd goedgeluimd op met veel goesting om naar het werk te gaan.


Meestal A geantwoord: Je bent uitgeblust. Als werknemer word je wel eens overmand door loopbaanvragen. De balans tussen werk en gezin is verstoor je snakt naar een nieuwe uitdaging of je functie sluit niet aan bij jouw talenten. Wij ondersteunen jou graag bij het zoeken naar antwoorden tijdens een loopbaanbegeleiding. Neem gewoon je pauze, niet overwerken en zeker niet gaan stressen.


Niet naar je zin op het werk

Zolang je werk je niet actief ongelukkig maakt hoeft het geen probleem te zijn. Misschien vind je het prima zo, en heb je geen zin in drastische veranderingen. In dat geval kun je altijd werken aan kleine dingen, zoals meer uitdaging voor jezelf vinden en de band met je collega’s verbeteren. Voorkom burnout en overspannenheid. Je spendeert heel wat uurtjes op je werk en dan is het wel zo fijn als je het ook naar je zin hebt daar.


Anders vervaagt het evenwicht tussen werk en privé te veel. Bovendien zijn ook daar duidelijke afspraken nodig, zodat je eventuele huisgenoten niet om de haverklap je bureau binnenvallen. Opmerkelijk: werken in pyjama of joggingpak is naar verluidt niet bevorderlijk voor de productiviteit.


Denk twee weken lang goed na over de komende anderhalf jaar. Bespreek hoe je meer uitdaging in je werk kunt brengen: kun je gaan werken aan een ander product, een andere. Wat kun je verbeteren in je situatie?


Een baan waarbij je goed in je vel kunt zitten en waar je persoonlijk in kunt groeien, is een baan die goed voor je is. Veel hsp’s kiezen echter niet de baan die ze zouden willen. Het gevolg is dat je werk hebt wat je eigenlijk niet erg inspireert. Op zich is dat niet erg, als je buiten je werk voldoende andere uitdagingen hebt. Wijs in je video dus niet naar een exacte plek op het scherm.


Houd aan het einde van je video ruimte vrij voor de eindschermen. Plezier in je werk gaat niet alleen over je authentieke wensen of de flow die je ervaart. Als je je bedenkt dat je de hele ochten middag én namiddag de.


Het gaat ook om de match die je hebt met het bedrijf waar je werkt. Als daar van alles niet naar je zin is, kun je zo chagrijnig of onzeker worden dat het bijna onmogelijk is een goede flow te bereiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts